اختلال بیشفعالی همراه با نقص توجه، یکی از شایعترین اختلالات روانپزشکی در کودکان است که بهاختصار ADHD نامیده میشود و حدود ۸ تا ۱۰ درصد کودکان به این اختلال دچار میشوند. این بیماری در پسران شایعتر از دختران است. دختران مبتلا به این اختلال بیشتر از پسران بیتوجهی نشان میدهند، اما در رابطه با دیگران مشکلات کمتری دارند و همچنین بیشتر از پسران دچار انزوای اجتماعی، اضطراب و افسردگی میشوند و کمتر از پسران دارای مشکلات رفتاری هستند. ویژگیهای اولیهی بیشفعالی از سالهای اولیهی رشد، قبل از سن ۱۲ سالگی شروع شده و خود را نشان میدهد. بیشتر والدین قبل از ورود فرزند آنها به مدرسه متوجه وجود این اختلال در فرزند خود نمیشوند، اما با ورود به مدرسه و بروز مشکلات جدی در یادگیری دروس و رفتار با دیگران، کمکم به این موضوع واقف میشوند.
طبق آماری که در هر صد نفر، ۳ الی ۵ دانش آموز ابتدایی از اختلال بیش فعالی و نقص توجه (ADHD ) رنج میبرند. در نتیجه وجود همچین دانشآموزانی سر کلاس درس شما، خیلی هم دور از ذهن نیست. اگر دانش آموز بیش فعالی سر کلاس شما حضور دارد، بهتر است تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید. در غیر این صورت، باز هم با ما همراه باشید. بهتر است نحوه برخورد با دانش آموز بیش فعال را قبل از اینکه با او مواجه شوید بدانید؛ چرا که برخورد معلم با دانش آموز بیش فعال، میتواند تا حد زیادی زندگی او را تحت تأثیر قرار دهد (هم تأثیر مثبت و هم تأثیر منفی).
برخی از معلمها و والدین، روی هر دانش آموزی که بازیگوشی کند و شلوغ کاری انجام دهد، برچسب بیش فعالی میزنند. این در صورتی است که شیطنت در دوران کودکی امری کاملاً طبیعی است و کاملاً با بیش فعالی تفاوت دارد. ممکن است شما در مواجه با کودکی متوجه شوید که:
همانطور که گفته شد، یک سری علائم خاص وجود دارد که ممکن است شما را مشکوک به وجود بیش فعالی در دانش آموز نماید. این علائم اگر باعث بروز مشکل در زندگی عادی و تحصیلی کودک کند، نشان دهنده بیش فعالی است.
اگر بخواهیم به صورت دقیقتری بررسی کنیم، دانش آموزان بیش فعال معمولاً دارای ویژگیهای زیر هستند:
هر چقدر که موارد بیشتری از این ویژگیها را در او مشاهده کنید، احتمال ADHD قویتر است. با این حال، تشخیص بیشفعالی باید فقط توسط متخصصین انجام شود و یک روانشناس و روانپزشک کودک وجود این اختلال را در او تایید کنند.
در صورتی که حس کردید این اختلال وجود دارد مسئله را با والدین مطرح کنید. تشخیص اختلال و اقدام برای درمان خیلی از دانش آموزان بیش فعال ابتدایی به واسطه اطلاعرسانی و آگاهی بخشی معلم به والدین انجام شده است.
برخورد با دانش آموز بیش فعال باید به درستی انجام شود. راهکارهای زیادی وجود دارد. راهکارهای زیر بخشی از راهکارهای مناسب برای برخورد با دانش آموز بیش فعال است:
به طور کلی بیش فعالی یا ADHD در کودکی و نوجوانی تشخیص داده می شود. بیش فعالی می تواند زندگی افراد را مختل کرده و مشکلات زیادی را در تحصیل، برقراری ارتباط اجتماعی، کار و … برای افراد ایجاد کند. علائم و نشانه های بیش فعالی در کودکان با بزرگسالان متفاوت هستند. در این قسمت علائمی که نشان می دهد یک دانش آموز، بیش فعال و کم توجه بوده را برای شما عزیزان نگارش کرده ایم. مهم ترین و رایج ترین ویژگی های دانش آموزان بیش فعال عبارتند از:
آموزش کودکان بیش فعال و کم توجه می تواند یکی از چالش برانگیزترین مشکلات در مدارس باشد. دانش آموزان بیش فعال به راحتی حواسشان پرت می شود. حتی هنگام صحبت کردن دیگر همکلاسی ها یا مشاهده رفتارهای بی قراری دانش آموزان دیگر، می تواند حواس آنها را پرت کند. در این صورت رفتار بیش فعالی آنها تقویت می شود. سعی کنید این دانش آموزان را از دانش آموزان پر سر و صدا و پر انرژی دور نگه دارید.همچنین به یاد داشته باشید که تحرک و رفتارهای تکانشی کودکان بیش فعال از کنترل آنها خارج است. پس هرگز آنها را تحقیر یا سرزنش نکنید. در عوض، سعی کنید به آنها کمک کنید تا انرژی اضافی خود را از بین ببرند و بتوانند آرامش و تمرکز خود را بدست آورند. اگر همچنان با مشکلات آموزش کودکان بیش فعال دست و پنجه نرم می کنید و نمی دانید چگونه مشکلات خود را حل کنید، بهتر است از یک مشاوره کودک در این زمینه راهنمایی بگیرید.
سوال: چگونه می توان به بچه ای که آرام نمی گیرد و گوش نمی دهد یاد داد؟ پاسخ: با حوصله، خلاقیت و ثبات فراوان. به عنوان یک معلم، نقش شما ارزیابی نیازها و نقاط قوت فردی هر کودک است. سپس میتوانید تدابیری ایجاد کنید که به تمرکز دانشآموزان بیشفعال کمک میکند.
سوال: چگونه می توان به بچه ای که آرام نمی گیرد و گوش نمی دهد یاد داد؟
پاسخ: با حوصله، خلاقیت و ثبات فراوان. به عنوان یک معلم، نقش شما ارزیابی نیازها و نقاط قوت فردی هر کودک است. سپس میتوانید تدابیری ایجاد کنید که به تمرکز دانشآموزان بیشفعال کمک میکند.
برنامه های موفق برای کودکان مبتلا به اختلال کمبود توجه و بیش فعالی ترکیبی از این سه مؤلفه است:
اما مؤثرترین ابزار شما برای کمک به دانش آموز مبتلا به اختلال کمبود توجه و بیش فعالی، نگرش مثبت است. با گفتن «بیا با هم راههایی پیدا کنیم که به تو کمک کند»، دانشآموز را شریک کنید.
به دانش آموز اطمینان دهید که به دنبال رفتار خوب و کار با کیفیت هستید و وقتی آن را دیدید، آن را با تحسین فوری و صمیمانه تقویت کنید. در نهایت، به دنبال راه هایی برای ایجاد انگیزه در دانش آموز مبتلا به اختلال کمبود توجه و بیش فعالی با ارائه رفتار مناسب آن ها را تشویق کنید.
در برخورد با دانشآموزی که اختلال کمبود توجه و بیش فعالی دارد برای جلوگیری از رفتاری که وقت دانشآموزان دیگر را از بین میبرد، چند علامت هشدار قرار دهید که می تواند شامل علامت دست، فشار نامحسوس شانه یا یادداشت روی میز دانش آموز باشد.
اگر باید در مورد رفتار دانش آموز صحبت کنید، این کار را در خلوت انجام دهید و سعی کنید رفتارهای نامناسب خفیف را در صورتی که غیرعمدی است و باعث حواس پرتی دانش آموزان دیگر یا اختلال در درس نمی شود، نادیده بگیرید.
شروع درس را با یک نشانه شنیداری، مانند تایمر تخم مرغ، زنگ گاو یا بوق، هماهنگ کنید. (می توانید از نشانه های بعدی برای نشان دادن مدت زمان باقی مانده از درس استفاده کنید.)
شروع درس با دانش آموزان بیش فعال
سایر مقالات افرادخت