چگونه کلاس درس را برای کودکانمان جذاب کنیم نام این مقاله ی موسسه ی بزرگ افرادخت است. این مقاله در راستای آموزش مسئولین و معلمان در مقاطع مختلف الالخصوص مقطع ابتدایی است. مقطع ابتدایی به شدت مقطع مهم و حائز اهمیتی است. این مقطع به علت اینکه ورود اولیه ی کودکان به عرصه تحصیل و علم اندوزی می باشد.در این صورت ایجاد جذابیت برای کودکان در کلاس اهمیت بسیار بالایی خواهد داشت. در نتیجه باید به این مقاله که چگونه کلاس درس را برای کودکانمان جذاب کنیم نگاه ویژه ای داشته باشیم. این مقاله به طور تخصصی توسط تیم روانشناسی و تحصیلی افرادخت نگارش شده است و مورد بررسی قرار گرفته است.
وظیفه نشناسی است اگر فرض کنیم همه بچه ها به یک روش و یک اندازه یاد می گیرند. به عنوان معلم ها و والدین اهمیت نیازهای ویژه آموزشی هر کودک را بررسی و درک کنید. ممکن است بعضی بچه ها با ساکن نشستن مشکل داشته باشند. تعیین کنید چطور بهتر یاد می گیرند؛ آیا یادگیرنده های شنوایی هستند یا دیداری یا فیزیکی؟ از این اطلاعات برای سازماندهی برنامه درسی در آموزشگاه یا خانه استفاده کنید. اگر یادگیرنده های دیداری هستند در اطراف آنها حر کت کنید؛ تعداد زیادی تصویر را در درس هایتان بگنجانید.
اگر درباره سبک یادگیری دانش آموزان یا فرزندان مطمئن نیستید، یک کوئیز یا ارزیابی سریع برای ایده گرفتن در این باره امتحان کنید. منابع آنلاینی برای این ارزیابی ها هست. اگر متخصصی را در این زمینه می شناسید می توانید از او کمک بگیرید.
وقتی بچه ها مسئول یادگیری خودشان یا دیگران شوند برای یادگیری هر چه کامل تر دروس تشویق می شوند.
به عنوان یک آموزگار شرایطی را برای آموزش بچه ها به یکدیگر فراهم کنید. برای هر دانش آموز یک موضوع تعیین کنید و از آنها بخواهید مطلبی در رابطه با این موضوع تهیه کنند؛ حالا مسئولیت کلیات و جزئیات این موضوع بر عهده آنها است.
وقتی مطلب را آماده کردند آنها را مجبور کنید اطلاعات را به گروهی کوچک از دانش آموزان یا کل کلاس ارائه دهند. بچه ها را مجبور کنید دو به دو یا در گروه های کوچک با هم کار کنند. به جای کمک گرفتن از شما، آنها را تشویق کنید برای حل هر مشکلی به همدیگر تکیه داشته باشند و یادگیری را جذاب کنید.
یک دانش آموز را که نسبت به بقیه بیشتر سوال می پرسد با دانش آموزی که روی موضوع تسلط دارد تیم کنید. به این ترتیب دانش آموز پرسشگر از دیگر دانش آموزان سوال می پرسد و آنها را هم در موضوع درگیر و در کلاس فعال می کند.
به عنوان یکی از والدین، فرصتی را فراهم کنید تا فرزندتان آنچه را یاد گرفته است به شما یاد دهد. اگر کودکتان برای حل مسئله ای در تلاش است به آنها جواب را نگویید. به جای آن، از او سوالاتی مشخص درباره مفهوم درسی بپرسید، مثل چطور می دانی ….؟ یا راه حل های این مسئله چیست؟
اگر در تمام مدت کلاس فقط شما صحبت کنید، کلاس برای دانشآموزان کسل کننده میشود و باید انتظار چرت زدن دانشآموزان را هم داشته باشید. دنبال راهی باشید که دانشآموزان در تمام مدت حضور در کلاس، با اشتیاق به درس گوش کنند. از دانشآموزان هم بخواهید در کلاس مشارکت داشته باشند. سؤال بپرسید ولی همهی دانشآموزان را مخاطب سؤال خود قرار ندهید، بهتر است یکی از دانشآموزان را صدا بزنید و سؤال خود را مستقیم از او بپرسید، وقتی سؤال از کل کلاس پرسیده میشود، فقط دانشآموزانی که جواب سؤال را بلد هستند در بحث شرکت میکنند.
استفاده از این شیوه باعث میشود دانشآموزان قبل از کلاس نیز درس را مطالعه کنند و با شوق و انگیزهی بیشتری در کلاس حاضر شوند، چون احساس میکنند قرار است نظرات آنها هم در کلاس شنیده شود.
اگر برای اولین بار است که وارد یک کلاس میشوید و در اولین برخورد به دانشآموزان بگویید: «شما افراد خارقالعاده ای هستند و قرار است در این کلاس یاد بگیرید که چگونه میتوانید دنیای خود را عوض کنید»، مطمئنا دانشآموزان حرف شما را باور نمیکنند و ارزشی برای این حرفها قائل نمیشوند. چیزی که در آن لحظه دانشآموزان فکر میکنند، این است که چگونه شما بدون هیچ شناختی در مورد آنها، آنقدر راحت نظر میدهید. چگونه انتظار دارید که دنیا را تغییر دهند وقتی هنوز برای آنها توضیح ندادهاید که منظور شما از دنیا چیست؟ چگونه ممکن است از همهی افراد یک جور انتظار داشت و البته حق با آنهاست.
بیشتر معلمها تصور میکنند، همهی دانشآموزان مثل هم هستند و خیلی راحت نظرات خود را بیان میکنند ولی یک معلم خوب و حرفهای میداند که خصوصیات و ویژگیهای دانشآموزان با هم متفاوت است.حتی از گفتن عبارت «برخی از شما» هم خودداری کنید. (فراموش نکنید که برخی از این دانشآموزان وکیل میشوند و برخی دکتر و یا شغل های دیگر). صحبتهای خود را مطابق با شرایط کلاس تغییر دهید.
کمی شوخطبع باشید و طوری صحبت کنید که دانشآموزان باور کنند شما چیزهایی در مورد آنها میدانید و انتظاراتی نیز از آنها دارید. وقتی خودتان را به دانشآموزان ثابت کنید، آنها نیز تمام تلاش خود را میکنند تا خودشان را به شما اثبات کنند.
باید شرایطی فراهم شود تا این ارتباط شکل بگیرد و باید بر ذهن و جان دانش اموز تاثیر مثبتی بگذارد
چیدمان کلاس و فضا سازی مناسب نیز بخشی از نیاز دانش آموزاست . فضای درس با چیدمان میزها و صندلی ها ، نیمکت ها ، تخته سیاه ، قفسه کتابها و تجهیزات کمک آموزشی است که فضا را برای آموزش فراهم می کند و دیگر ارتباط مناسب آموزگار با دانش آموزان را می توان نام برد که ارتباط صمیمی و دوستانه باعث می شود دانش آموزان با علاقه و مناسب و سرعت بیشتری را بیاموزند .
نحوه صحیح ارتباط با والدین دانش آموزان و توجیه آنها در ایجاد محیطی مناسب برای فرزندانشان که طیب خاطر به امر آموزش بپردازند .
اموزش نباید خیلی خشک و رسمی باشد و باید دانش اموز محوری باشد تا فضای خوبی برای تدریس ایجاد شود اینگونه خوشایندتر است و براحتی دانش اموز را به سوی محتوا میکشاند و فعالتر میشوند و یادگیری بهتری از قبل خواهند داشت.
به این معنا که اگر موضوعی آموختن موضوع دیگری را آسان می کند یا زمان یادگیری را کاهش می دهد ابتدا آن موضع را مطرح می نمائیم .
رفتارهای آفریننده و خلاق را برای بچه ها سر مشق قرارداده و تشویق نمائیم .
به تفاوتهای فردی دانش آموزان توجه گردد .
تجارب دانش آموزان را به موقعیت های خاص محدود نکینم از آنها کارهای تازه بخواهیم .
معلومات و فنون جدید را با آموخته های قبلی پیوند دهیم .
فرصتهایی برای خودآموزی و استفاده از یادگیری اکتشافی برای دانش آموزان فراهم کنیم . به راه حلهایی تازه و اندیشه های غیرمعقول احترام بگذاریم .
همیشه با جدیت برخورد نکنیم ، اگر بچه ای عذری داشت برای اولین بار بپذیریم .
استفاده از کارتهای امتیازی در کلاس با این روش بین دانش آموزان رقابت مثبت و سازنده ایجاد می شود که این مسئله هم می تواند تاثیر به سزایی در جذب دانش آموزان داشته باشد. البته این مسئله ( کارتهای امتیازی ) باید ادامه دار و جدی باشد تا دانش آموزان با جدیت و پشتکار بیشتری تلاش نمایند .
حتماً روزهای کودکی خود را به خاطر میآورید! روزهایی که شما هم به عنوان دانش آموز روی نیمکتهای سرد و بیروح کلاس درست روبروی جایی که الآن قرار دارید نشسته بودید. بعضیها با ترس و نگرانی، برخی با شیطنت و بازیگوشی و بعضی هم با خجالت و سکوت به فردی که به عنوان معلم روبروی شما ایستاده بود نگاه میکردید.
به یک فرد جدید که قرار بود یک سال تحصیلی تمام را در اکثر روزها همراه شما باشد. اگر خاطرات و هیجانات درونی خود را در این روزهای بیادماندنی به یاد بیاورید احتمالاً متوجه اهمیت جلسه اول کلاس درس خواهید شد.اگرنه؛ بگذارید ما به شما بگوییم! ” شروع کلاس درس ابتدایی” واقعاً مهم است. خیلی خیلی مهم. این روز میتواند ذهنیتی از شما در دانش آموزان ایجاد کند که تا پایان سال تحصیلی حفظ شود.
همانطور که گفته شد سال های اولیه مدرسه از مهمترین دوران آموزش و پرورش دانش آموزان می باشد به همین دلیل بهترین زمان جهت یادگیری مهارتهای زندگی، است زیرا سرعت یادگیری در این سن بیشتر از سن های بالاتر است و کودکان ذهن بازتر و منعطف تری برای پذیرش آموزه های مهم ارتباط گیری دارند به همین جهت پیشنهاد میکنیم بخوانید مقاله: آموزش مهارت های زندگی به دانش آموزان
وقتی دانش آموزان یا فرزندانتان درحال درس خواندن یا شرکت در یک فعالیت آموزشی هستند به آنها بپیوندید. اگر شما شرکت کننده ای فعال در آموزش آنها شوید به عادات درس خواندن و مهارت های حل مسئله آنها شکل می دهید و در احساس شادی آنها برای یادگیری چیزی جدید شریک می شوید.
اگر شک کنند که شما نمی خواهید در یادگیری یا درسی مشخص به آنها کمک کنید به سادگی فکر می کنند آن فعالیت یا درس ارزش زمان گذاشتن ندارد.
با تک تک دانش آموزان یا فرزندانتان وقت بگذرانید. بیشتر بچه ها دوست دارند توجه جداگانه شما را به خودشان ببینند چون به آنها احساس مهم بودن می دهد. وقتی نیاز به تایید دانش آموز در یادگیری را برآورده کنید احتمالا بیشتر پذیرای آن درس می شوند. وقتی فرزندانتان نشسته اند درس بخوانند شما هم برای خودتان مطالعه کنید.
وقتی دست ها و ذهن بچه ها همزمان مشغول یا درگیر باشد بهتر اطلاعات را به دست می آورند. این کار با افزایش دروس و فعالیت هایی که نیازمند صحبت کردن، گوش دادن و حرکت کردن دانش آموزان باشد انجام می شود. این نوع دروس و فعالیت ها برای فراگیران مزایای فعالیتی، شنیداری و دیداری دارد.
می توانید برای عملی کردن آموزش یا یادگیری عملی این چند نکته را در نظر داشته باشید:
سفرهای علمی فرصتی را فراهم می کند تا دانش آموزان مفاهیم انتزاعی یا ذهنی فرا گرفته شده در کلاس را با دنیای واقعی مرتبط کنند. شما به عنوان یک معلم می توانید گردش های علمی را انتخاب کنید که یادگیری عملی را بالا می برد. مثلا، اگر درباره دولت ملی خود آموزش می دهید می توانید دانش آموزانتان را به ساختمان مجلس ببرید. به عنوان یکی از والدین می توانید از زمان و منابع کمی خلاقانه تر استفاده کنید.
فرزندتان را برای دیدن نقاشی های مورد علاقه اش به یک موزه هنری ببرید یا برای تجربه تاریخ ملی تان به یک سایت تاریخی خارج از شهر ببرید. کار دیگری که می توانید برای عملی کردن یادگیری کودک انجام دهید ثبت نام او در یک اردوی عملی یا معرفی او به دوستتان برای کارآموزی است.
به عنوان معلم ها و والدین، می توانید یادگیری را با به کارگیری علاقه دانش آموزان برای هر چیز دیجیتالی سرگرم کننده کنید. علاوه بر ارائه و آموزش شفاهی دروس می توانید استفاده از وسایل دیجیتال برای ارائه دروس را در برنامه آموزشی بگنجانید.
اگر معلم هستید ویدئوهای کوتاه آموزشی را در آموزشتان ترکیب کنید. اگر پدر مادر هستید استفاده از این ویدئوها برای توضیح مفاهیم باعث می شود کودکتان با میل و اشتیاق دروس را یاد بگیرد. برای یادگیری یک زبان جهانی به کودکانتان یاد بدهید چطور کلمات را با کدگذاری به ذهن بسپارند.
سایر مقالات افرادخت