آموزش امتحان غذاهای جدید

تجربه تغذیه‌های جدید در کودکان


شما می‌دانید که فرزندان‌تان باید چه چیزی بخورند. این راز نیست که کودکان باید میوه‌ها و سبزیجات زیادی بخورند و تنوع غذایی داشته باشند و هیچ‌کس – حتی بدغذاها – نباید فقط به بیسکویت بسنده کند.

بله، هویج بر شیرینی ارجحیت دارد. اما چگونه می‌توانید کودکانی را که نسبت به ماکارونی وفادارند، ترغیب کنید تا به غذاهای دیگر نیز فکر کنند؟

شاید از شنیدن این نکته شگفت‌زده شوید، اما پاسخ این است که از تمرکز بر تغذیه دست بردارید. تمرکز بر تغذیه شما را به سمت غذا متمایل می‌کند و مشکل در اینجا نیست.

شما همچنین باید از جستجوی دستورالعمل‌های کامل دست بردارید. باور کنید، چنین چیزی وجود ندارد. حتی اگر بتوانید چیزی پیدا کنید که فرزندتان امروز دوست داشته باشد، هیچ تضمینی وجود ندارد که آن‌ها فردا هم آن را دوست داشته یا حتی بخورند. کودکان در این زمینه بی‌ثبات هستند و این خود مشکل است.

بدغذایی فقط به غذا مربوط نیست. این ممکن است به کنترل، بی‌میلی به امتحان چیزهای جدید، حساسیت حسی، مشکل در جویدن و/یا بلعیدن، یا مسائل دیگری مربوط باشد. و این خبر خوبی است! این بدان معناست که شما می‌توانید به روش خود به سمت تغذیه سالم هدایت کنید.

پس چگونه می‌توانید به روش خود تغذیه سالم را آموزش دهید؟ با پاسخ به این سوال شروع کنید: فرزند شما برای اینکه به گونه‌ای متفاوت غذا بخورد، چه چیزهایی باید یاد بگیرد؟ برای بیشتر کودکان، پاسخ ترکیبی از درس‌های زیر است.

چگونه:

– احساس امنیت در چشیدن غذاهای جدید داشته باشند.

– از طعم‌های جدید لذت ببرند.

– با بافت‌های چالش‌برانگیز کنار بیایند.

– هدف خوردن غذاهای جدید را ارزشمند بدانند.

– عادت خوردن غذاهای مختلف در روزهای مختلف را پرورش دهند.

اگر تا به حال به آموزش این درس‌ها به فرزندان‌تان فکر نکرده‌اید، نگران نباشید. بیشتر والدین این کار را نکرده‌اند. اما مطمئن باشید، زمانی که ذهنیت خود را تغییر دهید، مسیر موفقیت بسیار روشن‌تر می‌شود.

در اینجا شش مرحله برای شروع کار آورده شده است:

۱.با فرزندان خود درباره هدف‌تان صحبت کنید

بسیار مهم است که برنامه‌تان را به فرزندان‌تان بگویید. در غیر این صورت، چگونه می‌خواهند در این امر مشارکت کنند؟ نیازی به توضیحات پیچیده نیست. چیزی ساده بگویید، مانند: «می‌دانم که دوست ندارید غذاهای جدید بخورید، اما فکر می‌کنم این چیزی است که مهم است یاد بگیرید. نگران نباشید. من از شما نمی‌خواهم چیزی جدید بخورید. فعلاً فقط می‌خواهیم یاد بگیریم چگونه طعم غذاهای جدید را بچشیم.»

۲.قانون چرخش را پیاده‌سازی کنید (با استفاده از غذاهایی که فرزندان‌تان قبلاً دوست دارند)

قانون چرخش بسیار ساده است: هیچ غذایی (به جز شیر) را دو روز متوالی سرو نکنید. با تنوع دادن به غذاهایی که فرزندان‌تان قبلاً می‌خورند، عادت خوردن غذاهای مختلف در روزهای مختلف را به آن‌ها آموزش می‌دهید. این عادت، پایه‌ای برای معرفی غذاهای جدید ایجاد می‌کند.

۳.انتظارات خود را کاهش دهید

مانند اکثر والدین، ممکن است به فرزندان‌تان بگویید که تنها چیزی که می‌خواهید این است که طعم چیلی که برای شام تهیه کرده‌اید را بچشند، اما در دل خود به‌طور مخفیانه امیدوارید که بیشتر از آن را بخورند؛ شما امیدوارید که واقعاً چیلی را بخورند.

۴. غافلگیری را از غذاهای جدید حذف کنید

هیچ‌کس نمی‌خواهد غذایی را کاملاً به صورت ناشناخته امتحان کند، بدون اینکه نشانه‌های قابل اعتمادی از طعم آن داشته باشد. اما این همان چیزی است که والدین دائماً از فرزندان خود می‌خواهند! تمرین کنید تا به فرزندان‌تان اطلاعات زیادی قبل از چشیدن چیزی جدید بدهید. بگویید: “این ترد است.” یا “این طعمش کمی شبیه به مرغی است که دیروز خوردی، چون سس ترایکیکی دارد.” یا “این نرم است، مانند سس سیب.”

۵. چشیدن غذاها را برای فرزندان‌تان آسان کنید

وسوسه‌انگیز است که از طعم‌ها و بافت‌های چالش‌برانگیز دوری کنید، اما این کار باعث می‌شود که کودکان در عادات خود گیر کنند. تلاش کنید تا تغییرات را به آرامی معرفی کنید. با استفاده از طعم یا بافتی که پذیرفته شده است، به سمت غذاهای جدید بروید. به عنوان مثال، اگر فرزندان‌تان مرغ نوقتی را به خاطر ترد بودنش دوست دارند، یک تکه ماهی سرخ شده ترد را به آن‌ها پیشنهاد دهید. اگر ماست بلوبری را دوست دارند، طعم ماست بلوبری و وانیل را به آن‌ها ارائه دهید. اگر بافت‌ها مشکل‌ساز هستند، به تدریج غذاهایی را که lumps و bumps بیشتری دارند، معرفی کنید.

 

۶. گزینه‌ای به جای “من دوست ندارم” ارائه دهید

به یاد داشته باشید که کودکان کوچک، آن‌طور که محققان آن را “ترجیحات طعمی پایدار” می‌نامند، ندارند. در مورد دوست داشتن غذاهای مختلف، ترجیحات طعمی آن‌ها به شدت متغیر است.

به همین اندازه مهم است که “من دوست ندارم” کودکان را در یک نظر محدود می‌کند که تغییر آن دشوار است. از این وسوسه دوری کنید که از فرزندان‌تان بپرسید آیا طعم غذایی را که چشیده‌اند دوست دارند یا خیر. در عوض، از آن‌ها بخواهید آنچه را که خورده‌اند توصیف کنند، از جمله طعم، بافت، عطر، ظاهر و/یا دما.

می‌دانم که سخت است باور کنید فرزندان‌تان روزی غذاهای جدید را دوست خواهند داشت، اما این اتفاق می‌افتد! هرچه آن‌ها کمتر از امتحان غذاهای جدید بترسند، در نهایت بیشتر غذاهای جدید را امتحان می‌کنند. و زمانی که فرزندان‌تان به چشیدن غذاهای جدید عادت کردند، می‌توانید به آن‌ها آموزش دهید که چگونه غذاهای جدید را بخورند.

 

نتیجه‌گیری نهایی

بدغذایی یکی از رایج‌ترین و دشوارترین جنبه‌های والدگری است. و وقتی صحبت از موضوعی مهم مانند تغذیه می‌شود، از فکر و نظر دینا سپاسگزارم. برای اطلاعات بیشتر در مورد بدغذایی، امروز به «حل مشکلات فرزندپروری مثبت» بپیوندید. اعضای دوره به نقشه راه آزمایش شده ما، «پرورش غذاخوری‌های ماجراجو»، و موارد بسیار بیشتری دسترسی دارند!