مادران شاغل و پیامدهای مثبت و منفی آن

مادران شاغل و پیامدهای مثبت و منفی اشتغال مادران بر تربیت فرزندان


۳۱ شهریور ماه روز جهانی زنان شاغل است، به همین مناسبت به سراغ این موضوع رفته‌ایم و نگاهی به جنبه‌های مختلف اشتغال مادران و تاثیرات مثبت و منفی آن بر تربیت کودکان و زندگی خانوادگی خواهیم داشت؟ توصیه‌های مهم و کاربردی برای مادران شاغل را از دست ندهید.

در گذشته بیشتر مادران با اهداف مادام العمر مانند مراقبت از کودکان و انجام کارهای خانه، زندگی می‌کردند؛ اما این روزها دیگر زن‌ها را به عنوان یک مادر خانه‌نشین با وظایف کلیشه‌ای نمی‌بینیم. همه چیز زمانی تغییر کرد که مردم در سرتاسر جهان برای آزادی زنان که امروز وجود دارد، جنگیدند. زنان در حال حاضر، نقش بسیار مهمی را در اقتصاد ایفا می‌کنند و به همین خاطر، اثبات کردند که می‌توانند در بازار کار با آقایان رقابت بسیار خوبی داشته باشند.

تاثیرات و پیامدهای مثبت اشتغال مادر بر‌تربیت فرزندان

مادران شاغل نمی‌توانند مانند دیگر مادران به صورت تمام وقت از کودک و فرزندان خودشان مراقبت کنند. اما واقعیت این است که مادران شاغل مزایای مختلفی را در زندگی خودشان تجربه می‌کنند که در ادامه به برخی از آن‌ها اشاره می‌کنیم.

  1. مادران شاغل الگوهای مثبتی هستند

کودکان باید بدانند که زنان نباید فقط کارهای خانه را انجام دهند. در عوض، یک زن می‌تواند فردی باشد که در خارج از خانه کار می‌کند و به دنبال یک حرفه است. این موضوع به کودکان این را آموزش می‌دهد که نقش یک زن می‌تواند شامل یک شغل پررونق و جدا از وظایف خانه او باشد. کار کردن برای امرار معاش و به دست آوردن پول، جنسیت نمی‌شناسد. مادران شاغل می‌توانند گواه این موضوع باشند.

  1. مادران شاغل فرزندان را با استقلال بیشتر‌تربیت می‌کنند

کودکانی که توسط مادران شاغل‌ تربیت شده‌اند، معمولا کودکان مستقل‌تری هستند. با توجه به اینکه مادران شاغل باید به کودکان یاد دهند که چگونه کارها را به تنهایی انجام دهند، کودکان نیز در سنین پایین احساس مسئولیت قوی‌تری پیدا می‌کنند و این به مستقل شدن آن‌ها کمک زیادی می‌کند.

  1. مادران شاغل کمتر مستعد افسردگی‌اند

مادرانی که در خانه می‌مانند و وظایف خود را در خانه انجام می‌دهند، احتمالا از افسردگی رنج می‌برند. افسردگی مادران می‌تواند باعث ایجاد تاثیرات منفی در‌تربیت کودکان و مراقبت از آن‌ها شود. بنابراین، با توجه به اینکه اشتغال مادران می‌تواند باعث نجات آن‌ها از افسردگی و اضطراب شود، تاثیر بهتری بر روی‌تربیت فرزندان می‌گذارد.

  1. مادران شاغل داستان‌هایی بیشتری برای گفتن در خارج از زندگی شخصی خودشان دارند

مادران شاغل جدا از زندگی خانوادگی، به دلیل شاغل بودن فرصت‌های بیشتری برای ارتباط‌های اجتماعی دارند. این موضوع باعث می‌شود که مادران شاغل بتوانند به گردش‌های کاری بروند و حتی فرزندان خود را به همراه خودشان بیاورند. این فرصت، می‌تواند یکی از بهترین فرصت‌ها برای ارتقای ارتباط‌های اجتماعی با فرزند و همکاران باشد.

تاثیرات منفی و مشکلات مادران شاغل

در حالی که اشتغال مادران، مزیت‌های مثبت بسیار زیادی دارد؛ اما مادر شاغل بودن هم بدون جنبه‌های منفی نیست. زندگی در دنیای بیرون از خانه، صرف زمان زیاد برای کار کردن و … می‌توانند تاثیرات منفی مختلفی را به همراه داشته باشند که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم.

  1. مادران شاغل بیشتر خسته هستند و استرس دارند

تصور کنید که ۹ ساعت کار کرده‌اید و پس از گذشتن از‌ترافیک زیاد، به خانه می‌رسید. در زمان به خانه رسیدن، قطعا کودکان نیاز به توجه شما دارند، ولی شاید شما خسته باشید و نتوانید به کارها و امور فرزندان خودتان رسیدگی کنید.

مادران شاغل تقریبا هر روز با این مشکلات درگیر هستند. اینکه مادران مجبورند هر روز به این موضوع فکر کنند که کارهای مختلفی برای رسیدگی کردن به آن‌ها دارند، می‌تواند برای مادران شاغل استرس بسیار زیادی را به همراه داشته باشد.

  1. مادران شاغل بیشتر مستعد بیماری هستند

وقتی مادران شاغل با استرس و فشار روحی درگیر باشند، چه اتفاقی می‌افتد؟ قطعا سلامتی مادران شاغل تحت تاثیر قرار می‌گیرد. داشتن یک روال روزانه یکسان و بدون استراحت، می‌تواند تاثیر بدی بر روی روحیه مادران شاغل داشته باشد و باعث ایجاد فشارهای روحی و روانی گردد. این فشارهای روحی و روانی، می‌تواند مادران را در معرض خطر ابتلا به بیماری‌های جسمی‌نیز قرار دهد که منجر به مشکلات بیشتر نیز می‌شود.

  1. مادران شاغل نمی‌توانند به خوبی شاهد رشد کودک خودشان باشند

مادران شاغل زمان زیادی را خارج از خانه صرف می‌کنند و این موضوع می‌تواند باعث شود که فرصت‌های مختلفی را در خانه از دست بدهند. برخی از مادران شاغل، نمی‌توانند شاهد صحبت کردن کودک خودشان برای اولین بار باشند و یا حتی نمی‌توانند اولین قدم فرزند خودشان را ببینند. این موضوع می‌تواند یکی از دغدغه‌های بسیار مهم برای مادران شاغلی که دوست دارند از خانواده خودشان حمایت بیشتری بکنند، است.

  1. مادران شاغل زمان کمتری برای خانواده خودشان دارند

اشتغال مادران می‌تواند مشکلات و دغدغه‌های بسیار زیادی را برای مادران به وجود آورد. مشغله‌های کاری به مادران این اجازه را نمی‌دهد تا بتوانند در همه مراسم‌ها و جشن‌های خانوادگی شرکت کنند. همچنین، برخی از مادران شاغل تمایل دارند که بیشتر وقت خود را برای موفقیت در حرفه خودشان اختصاص دهند. به همین خاطر، این مادران ممکن است توجه کمتری به مسائل خانوادگی داشته باشند.

محدودیت‌هایی که مادران شاغل با آن مواجه هستند

اگرچه این روزها اثبات شده است که مادران شاغل، در بازار کار رشد بسیار زیادی داشته‌اند و توانسته‌اند موفقیت‌های زیادی را در جامعه به وجود آودند؛ اما زنان باردار و مادران شاغل همچنان با موانع مختلفی برای ایجاد تعادل بین شغل و مادر بودن خودشان، مواجه هستند.