۸ روش تدریس مدرن برای مدرسه‌داری در دنیای امروز


۸ روش تدریس مدرن برای مدرسه‌داری در دنیای امروز

امروزه انواع روش تدریس برای مدرسه‌داری و آموزش کودکان، به طور کامل از دیدگاه سنتی متفاوت شده است. فناوری‌های پیشرفته تا حدود زیادی تعیین‌کننده این هستند که ما چه چیزی را و به چه صورت یاد بگیریم. در آینده نیز به طور حتم، تأثیر آن‌ها روی آموزش و انواع روش تدریس افزایش خواهد یافت. همه مدارس و دانشگاه‌ها نیازمند معرفی نوآوری‌های فنی و تکنولوژی در روش تدریس خود هستند. در غیر این‌صورت آموزش‌هایی که ارائه می‌دهند دیگر پاسخ‌گوی چالش‌های زمان و نیازهای دانش‌آموزان و دانشجویان نخواهد بود.

روش جلوگیری از چنین اتفاق تلخی، توسعه آموزش دیجیتال، به کارگیری انواع روش تدریس مدرن و همراه کردن آن با آموزش سنتی است که در سراسر جهان، توجه زیادی به این امر شده است.هزینه‌های دیجیتالی‌سازی آموزش تا سال ۲۰۲۵ حداقل ۳۵۰ میلیارد دلار تخمین زده می‌شود و این رقم، همراه با پیشروی ما افزایش نیز پیدا خواهد کرد. بیایید با جزییات بیشتری به مدرن‌ترین ابزارهای آموزشی برای مدرسه‌داری و انواع روش تدریس در دنیای امروز بپردازیم.

۱. آموزش تصویری

در حال حاضر بیش از ۲.۳ میلیارد نفر، از فیلم‌های یوتوب برای آموزش استفاده می‌کنند. حتی در بسیاری از موارد، تماشای ویدیو راحت‌تر از خواندن یک متن است. علاوه بر این‌که این نوع روش تدریس اغلب به درک، جذب و به یادسپاری بهتر مطالب کمک می‌کند. امروزه می‌توان از طریق ابزارهای مختلفی مانند تلفن‌های هوشمند یا حتی تلویزیون به اینترنت دسترسی پیدا کرد. این امر باعث آسان‌تر شدن هر چه بیشتر یادگیری از طریق ویدیو و در نتیجه، افزایش محبوبیت این روش تدریس شده است. این روش آموزش، هم برای دانشجویان و دانش‌آموزان و هم برای معلمان و اساتید بسیار راحت است: فقط لازم است که برای یک‌بار، یک ویدیو آموزشی را ضبط کنید و بعد از آن، تعداد نامحدودی از افراد می‌توانند برای دفعات نامحدودی این ویدیو را تماشا کنند.علاوه بر همه این‌ها، روش تدریس خصوصی ویدیویی، مشکل رفت و آمد دانش‌جویان و دانش‌آموزان را نیز حل کرده است. به عنوان مثال، دیگر لازم نیست در این روزهای کرونایی، دانش‌آموزان به مدرسه بروند. با این روش جدید تدریس، مدارس می‌تواند مجموعه‌ای از درس‌ها را برای دانش‌آموزان تهیه کنند و برای آن‌ها امکان مشاوره آنلاین با معلم‌ها را فراهم کنند.

بهتر است فیلم‌های آموزشی در قالب‌هایی ضبط شوند که قبلا امتحان خود را پس داده‌اند. قالب‌هایی مثل:

  • فیلم‌های موضوعی
  • فیلم‌های تکنولوژیک و اصولی با مطالب گویا (تصاویر و اسکرین‌شات)
  • عکس‌برداری مستقیم از درس

تولید و انتشار این ویدیوها، روزبه‌روز مقرون‌به‌صرفه‌تر می‌شوند و نرم‌افزارهای ارزان‌قیمتی برای ویرایش آن‌ها در دسترس قرار دارد.  آموزش‌های ویدیویی برای مدارس نیز سودآور است. زیرا تولید فیلم علاوه بر ارزان بودن، به کاهش هزینه‌های حمل و نقل و بهبود کیفیت آموزش نیز کمک می‌کند. دانش‌آموزان می‌توانند بارها و بارها ویدیوها را تماشا کنند و اگر بخشی از درس را متوجه نشدند، فیلم را دوباره و دوباره ببینند. این‌ امر باعث می‌شود مطالب بیشتری یاد بگیرند و از آموزش سود بیشتری ببرند. از آن‌جایی که امکان مشاهده ویدیو از طریق ابزارهای مختلفی امکان‌پذیر است، دانش‌آموزها در این روش تدریس، می‌توانند در هر زمان و مکانی که برای آن‌ها مناسب است، به یادگیری مطلب مورد نظرشان بپردازند.محیط آموزشی مدرن به این روش شکل می‌گیرد و مدارس باید، هم دانش‌آموزانی را که از فیلم‌‌های آموزشی استفاده می‌کنند و هم استادانی را که ویدیوهای آموزشی تهیه می‌کنند، تشویق کند

۲.یادگیری از طریق «گیمیفیکشن» یا «بازی‌سازی»

روش تدریس بازی‌سازی، استفاده از مکانیزم بازی برای ایجاد فرایندهای آموزشی است که این روش، حس تعامل، وظیفه‌شناسی و رقابت را در دانش‌آموزان تقویت می‌کند. بازی‌سازی می‌تواند شامل روش‌های مختلفی مثل، امتیازدهی، رتبه‌بندی سرگروه‌ها، مسابقات رودرو، برچسب دادن یا نشان زدن باشد. در این روش تدریس، می‌توان از جایزه‌های مادی یا غیرمادی قابل توجه استفاده کرد. به عنوان مثال، تعیین جایزه برای عملکرد خوب تحصیلی. بازی‌ها به هر شکلی که باشند باعث بالا رفتن انگیزه دانش‌آموزان می‌شوند و انگیزه، کلید موفقیت در یادگیری است. آلبرت اینشتین نیز معتقد بود که بازی‌ها تکامل‌یافته‌ترین و مولدترین شکل پژوهش هستند. او باور داشت که روش تدریس مطالعه به صورت بازی، فرصتی مناسب فراهم می‌کند تا دانش‌آموزها هر چه بیشتر در موضوع و به دست آوردن تجربه‌های عملی، عمیق شوند.علاوه بر این، هدف روش تدریس بازی‌سازی به جای یادگیری فردی، بیشتر روی یادگیری گروهی افراد متمرکز است. همین موضوع، علاوه بر بالا بردن مهارت کار گروهی، به توسعه مهارت‌های ارتباطی دانش‌آموزان نیز کمک می‌کند.این رویکرد آموزشی می‌تواند سرعت و کیفیت جذب دانش جدید را به میزان قابل توجهی افزایش دهد و همچنین برای مدت زمانی طولانی، تمرکز و توجه دانش‌آموزان را حفظ کند.

۳. آموزش از طریق محتوای صوتی

امروزه، روش تدریس استفاده از پادکست‌های آموزشی یکی از محبوب‌ترین ابزارهای آموزش مدرن به شمار می‌رود. بسیاری از کمپانی‌های بزرگ مانند اپل و گوگل، پادکست‌های خودشان را تولید می‌کنند. بیشتر پادکست‌ها در حال حاضر به صورت رایگان در دسترس عموم قرار دارند. پادکست‌ها نیز درست مانند فیلم‌ها و ویدیوهای آموزشی، این‌ امکان را برای دانش‌آموزان فراهم می‌کنند در مکان و زمان مورد نظر خودشان، به یادگیری مبحث آموزشی بپردازند. برخلاف سخنرانی‌ها و کنفرانس‌های معمولی، دانش‌آموزان می‌توانند پادکست‌ها را هنگام انجام کارهای روزانه مثل تمیز کردن اتاق‌شان یا حتی به جای موسیقی گوش بدهند. مهم‌تر از همه اینکه، مراکز آموزشی نه تنها می‌توانند از پادکست‌ برای اهداف آموزشی خود استفاده کنند، بلکه می‌توانند از آن‌ها برای توسعه برند و نام تجاری خودشان نیز بهره ببرند. به همین دلیل بسیاری از مؤسسه‌های آموزشی با هدف جذب مخاطب، کانال‌های پادکست خود را راه‌اندازی می‌کنند تا متقاضیان بیشتری را به برنامه‌های آموزشی خودشان جذب کنند.

۴. ارزیابی و سنجش آنلاین (آزمون آنلاین)

نمی‌‌توان منکر این قضیه شد که طبقه‌بندی آموزشی، برای مراکز آموزشی بسیار مهم است. چرا که بدون سیستم ارزیابی، دانش‌آموزها نمی‌توانند میزان دانش و پیشرفت خودشان را ردیابی کنند.مدارس و دانشگاه‌ها نیز نمی‌توانند از سطح علمی دانش‌آموزان، دانشجویان و همچنین کیفیت عملکرد خودشان اطمینان حاصل کنند و متوجه شوند که آیا در سطح مناسبی از آموزش قرار دارند یا خیر! آزمون‌های آنلاین می‌تواند شامل آزمون‌های کتبی و همچنین آزمون شفاهی باشد (آزمون‌های شفاهی از طریق وب‌کم انجام می‌شوند).

رایانه‌ها با استفاده از هوش مصنوعی می‌توانند این آزمون‌ها را پردازش و تجزیه و تحلیل کنند و آن‌ها را با الگوی‌های از پیش تعیین‌شده برای پاسخ‌های درست، مطابقت دهند. هوش مصنوعی، تجزیه و تحلیل جامع عملکرد دانش‌آموزان و دانشجویان را نیز امکان‌پذیر می‌کند. با این روش، اساتید و معلمان می‌توانند بیشتر روی موضوعاتی متمرکز شوند که درکشان برای دانش‌آموزان دشوار است و زمان بیشتری را صرف بهبود عملکرد آنها کنند. به منظور اطمینان از ایمنی آزمون و نتایج امتحانات آنلاین، می‌توان از فناوری‌های مدرن حفاظت از داده‌ها مانند بلاک‌چین یا برنامه‌های کنترل از راه دور استفاده کرد. با کمک این سیستم‌های نظارتی، می‌توانید از دانش‌آموزانی که از راه دور در حال امتحان هستند عکس و فیلم بگیرید تا هویت آن‌ها تأیید شود. همچنین‌، استفاده از چنین فناوری‌هایی برای شما این امکان را فراهم می‌کند که تقلب در امتحانات را به حداقل ممکن برسانید.

۵. خودآموزی

با توجه به شیوع کرونا، از سال ۲۰۲۰‌، تقاضا برای دوره‌های آنلاین با استفاده از روش تدریس خودآموزی، افزایش یافته است. زیرا مزیت مسلم آن‌ها این است که می‌توانید مطالب را به تنهایی و با سرعت مطلوب و قابل تنظیم با راحتی و آسایش خودتان مطالعه کنید. در‌حالی‌که قبلاً چنین دوره‌های خودآموزی به دلیل مشکلاتی که بر سر راه ارزیابی آن‌ها وجود داشت، محل بحث و مناقشه بود.  امروزه این مشکل نیز با کمک امتحان آنلاین و ابزارهای ارزیابی خودکار، به راحتی قابل حل است. در حال حاضر، بسیاری از مراکز آموزشی به دانشجویان پیشنهاد می‌دهند که در دوره‌های آنلاین ثبت‌نام کنند. حتی برخی از برنامه‌ها و گواهینامه‌های آموزشی فقط در دسترس کسانی است که به صورت آنلاین در دوره‌ها شرکت کنند. به احتمال زیاد، در آینده‌ای نزدیک، مراکز آموزشی بودجه بیشتری را برای توسعه آموزش آنلاین و استفاده از روش تدریس خودآموزی، اختصاص خواهند داد.

۶. واقعیت مجازی

امروزه واقعیت مجازی (VR) در حال تبدیل شدن به یک ابزار آموزشی مؤثر است. این روش تدریس، برای شما امکان ایجاد یک کپی مجازی از موضوع مورد نظرتان را ایجاد می‌کند. به شکلی که انگار یک تصویر سه بعدی از یک اسکلت، روبروی دانشجویان پزشکی یا یک مدل هواپیما روبروی مهندسان هوانوردی قرار دارد. این امر مطالعه ساختاری و بررسی ویژگی‌ها را بسیار آسان می‌کند. استفاده از فناوری‌های واقعیت افزوده هر روز بیش از پیش در دسترسی افراد قرار می‌گیرد. استفاده از این سیستم آموزشی در عین حال که برای دانش‌آموزان بسیار هیجان‌انگیز است، اثر یادگیری را نیز افزایش می‌دهد. تصور کنید که با استفاده از این روش تدریس در مدارس، دانش‌آموزها به جای دیدن عکس حیوانات کشورهای مختلف، بتوانند همه‌شان را در واقعیت مجازی (VR) ببینند و تجربه کنند یا به سفر مجازی به درون آتشفشان، قطب جنوب یا کره ماه بروند!

۷. کلاس درس یادگیری معکوس

از اوایل سال ۲۰۰۰، استفاده از روش تدریس «یادگیری معکوس» افزایش یافته است. بر اساس این استراتژی، جای فعالیت‌های کلاسی و تکالیف خانگی با‌هم عوض می‌شود. در این روش تدریس، ابتدا مطالب درسی ضبط شده و همراه با پیوندهای ویدیویی برای دانش‌آموزان ارسال می‌شود. پس از آن، دانش‌آموزان فیلم‌های آموزشی را از خانه و با سرعت و روش دلخواه خودشان گوش می‌دهند و در نهایت در کلاس درس، چندین تمرین و فعالیت مرتبط با درس را انجام می‌دهند. این روش تدریس، چیزی فراتر از چند ویدیوی ساده آموزشی است. در این روش معلم از ابزار ویدیو که در ابتدای مقاله توضیح دادیم استفاده می‌کند و دانش‌آموزها را در روند آموزش درگیر می‌کند. به این شکل که در هر ویدیو پرسش‌هایی مطرح می‌شود که دانش‌آموز باید به آنها پاسخ دهد. چندین نظرسنجی نشان می‌دهند که روش یادگیری معکوس، نتیجه بهتری برای دانش‌آموزان به همراه دارد. در این‌ روش دانش‌آموز از طریق چت‌های آنلاین، فرصتی برای برقراری ارتباط متقابل با معلمان و دیگر دانش‌آموزان خواهند داشت یا می‌توانند به طور مستقیم با معلم در ارتباط باشند.

۸. ربات‌های چت

در طول یک سال گذشته، استفاده از چت‌بات‌ها یا ربات‌های چت بسیار ساده شده است و بسیاری از فروشگاه‌های آنلاین از آن‌ها در کسب و کار خود استفاده می‌کنند، اما ربات‌های چت برای مدارس و دانشگاه‌ها نیز می‌توانند مفید باشند. اول از همه، ربات‌های چت می‌توانند به جای استخدام افرادی برای پاسخ‌گویی و صرف هزینه اضافی، برای جواب دادن به سوالات والدین و دانش‌آموزان در زمینه تکالیف، بخش‌هایی که باید خوانده شوند و تاریخ امتحان‌ها، استفاده شوند. از طرف دیگر آن‌ها می‌توانند نقش یک مربی و راهنما را در طول دوره آموزشی ایفا کنند و  اگر دانش‌آموزی هنوز در مورد موضوع درسی سوالی دارد، می‌تواند از ربات بخواهد که به سوالاتش پاسخ دهد. این امر باعث سبک شدن بار معلمان و تسریع فرایند یادگیری می‌شود. زیرا چت‌بات‌ها برخلاف معلم‌ها به‌صورت شبانه‌روزی در دسترس هستند و نیازی به استراحت ندارند.

سخن پایانی

این نمودار به وضوح نشان می‌دهد که چگونه استفاده از ابزارهای آموزشی مدرن و انواع روش تدریس جدید، درک و حفظ اطلاعات را برای دانش‌آموزان ساده‌تر می‌کند. کارآیی این ابزارها متکی بر قدرت تجسم افراد است و همان‌طور که می‌دانیم «یک عکس، معادل هزار کلمه ارزش دارد.» امروزه تمام مؤسسه‌ها برای حفظ دانش‌آموزان خود، باید انواع روش تدریس مدرن را وارد کار آموزشی خود کنند. ارائه خدمات و مزایای مشابهی که سیستم‌عامل‌های آنلاین می‌توانند در اختیار دانش‌آموزان قرار دهند بسیار مهم است. بنابراین سعی کنید که یادگیری را انعطاف‌پذیر و سیار کنید و علاوه بر شخصی‌سازی کردن انواع روش تدریس و آموزش، مدام در حال انجام اصلاحات باشید.

منابع:

Modern teaching methods that will change education in 2021

۲۰ Innovative Teaching Strategies to Kick-start Your Teacher Brain in 2021 [Updated]

 

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد.