۵ تغییر مهم مدارس در دوران پس از کرونا


[vc_row][vc_column][cz_title id=”cz_81019″]

۵ تغییر مهم مدارس در دوران پس از کرونا

[/cz_title][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column width=”1/2″][cz_gap height=”20px”][cz_title id=”cz_107806″]

از زمان شروع همه‌گیری کرونا، با تعطیلی مدارس در سرتاسر جهان، بیش از ۱.۲ میلیارد کودک از آموزش حضوری عقب مانده‌اند. در این مدت با شکل‌گیری اجباری و گسترده آموزش از راه دور، روند آموزش به طور چشمگیری تغییر کرده است. حتی پیش از کوید ۱۹، فناوری آموزشی با سرعت بالایی در مسیر رشد و استفاده عمومی قرار داشت؛ تا جایی که با سرمایه‌گذاری جهانی، این مبلغ به ۱۸.۶۶ میلیارد دلار در سال ۲۰۱۹ رسیده بود. با جابجایی ناگهانی از کلاس درس حضوری به دنیای آموزش مجازی در بسیاری از نقاط جهان، این پرسش مطرح می‌شود که پس از دوران کرونا، استفاده از روش یادگیری آنلاین همچنان ادامه پیدا می‌کند؟ و چنین تغییر بزرگی، چه تأثیری بر مدارس در سراسر جهان می‌گذارد؟ در این مقاله ابتدا تغییرات روش تدریس مدارس در دوران کرونا را بررسی می‌کنیم. در ادامه نیز از ۵ تغییر مهمی می‌گوییم که مسئولان و کارشناسان آموزشی حدس می‌زنند، مدارس بعد از دوران کرونا با آنها روبرو می‌شوند. اگر شما هم می‌خواهید در مورد آینده مدارس بعد از روزهای کرونایی بیشتر بدانید، این مطلب می‌تواند به شما کمک کند.

[/cz_title][/vc_column][vc_column width=”1/2″][vc_single_image image=”6289″ img_size=”full”][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column width=”1/2″][vc_single_image image=”6294″ img_size=”full” alignment=”center”][cz_gap height=”71px”][cz_title id=”cz_56933″]

این تغییرات در روش تدریس مدارس، چه تأثیری بر شرایط ما داشت؟

اول از همه اینکه، بحران‌ها ما را مجبور می‌کنند خودمان را با شرایط جدید وفق دهیم. در بحران کرونایی این روزها، کووید ۱۹، والدین را مجبور کرد خودشان هم معلم شوند و در مورد درس‌ها و آموزش‌های فرزندان‌شان بیشتر بدانند. همچنین همه دانش‌آموزها، پدر و مادرها و معلم‌ها را مجبور کرد با ابزارهای یادگیری آنلاین سازگار شوند. در مرحله بعدی، مردم با برخی از این سازگاری‌ها، احساس راحتی کردند. کرونا در این دو سال گذشته، باعث شد بسیاری از معلم‌ها و دانش‌آموزها آنقدر با ابزارهای آموزشی آنلاین، احساس راحتی کنند که حالا دیگر تدریس و آموزش بدون آنها، کار سختی به نظر می‌رسد. البته این موضوع به این معنی نیست که همه ابزارهای آموزشی آنلاین خوب و مناسب هستند. خیلی از این ابزارها نه تنها مناسب نیستند، بلکه می‌توانند آسیب‌رسان هم باشند. با این حال چنین شرایطی را در نظر بگیرید: معلمی در طول بحران کرونا، سه ابزار آموزشی آنلاین را امتحان کرده است. او ابزار «الف» را خیلی دوست دارد. از ابزار «ب»، دل خوشی ندارد و در مورد ابزار «پ»، بی‌تفاوت است. خوب، در واقع اگر بحران کرونا پیش نیامده بود، این معلم (و احتمالاً بسیاری دیگر از معلم‌ها) هیچ وقت در مورد هیچ کدام از این ابزارهای آموزشی اطلاعی نداشتند و از هیچ کدام هم استفاده نمی‌کردند. نکته کلیدی این است که معلم‌ها (و احتمالاً دانش‌آموزها و پدر و مادرها) حالا انتظار بیشتری از ابزار «الف» دارند و همین می‌تواند در آینده، موجب تحول در شرایط آموزشی شود. سازگاری‌های ما با شرایط جدید، تأثیرات غیرمستقیمی نیز دارد که می‌تواند منجر به تغییرات بزرگتری شود. در ادامه چند مورد از این تغییرات را با هم بررسی می‌کنیم.

[/cz_title][/vc_column][vc_column width=”1/2″][cz_title id=”cz_60726″]

تغییرات روش تدریس مدارس در دوران کرونا

بعد از همه‌گیری کرونا، مدارس به سرعت در حال تغییر روش اصلی انجام کار خود بوده‌اند. از همان ابتدای تعطیلی مراکز آموزشی، هر مدرسه‌ای سعی می‌کرد شیوه‌های تدریس خودش را به شکلی ارتقا دهد که بتواند سال تحصیلی را به شکل غیر حضوری و با موفقیت بالا پیش ببرد. برخی از مدارس تلاش کردند به مدارس مکاتبه‌ای تبدیل شوند و بسته‌های درسی و آموزشی خودشان را از طریق پست و پیک به دست دانش‌آموزان برسانند. بعضی هم تصمیم گرفتند با استفاده از ابزارها و برنامه‌های به‌روز مانند زوم یا اسکایپ، محیط مدرسه را به صورت آنلاین بازسازی کنند. مدارس دیگری هم در این میان بودند و هستند که برنامه‌های آموزشی و تمرینی دانش‌آموزان را در قالب ویدیوهای آماده شده برای دانش‌آموزان ارسال می‌کنند یا در محیط‌هایی مانند آپارات و یوتوب قرار می‌دهند.

[/cz_title][cz_gap height=”120px”][vc_single_image image=”6522″ img_size=”full” alignment=”center”][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column][cz_gap][cz_title id=”cz_74767″]

۱- ابزارهای آموزشی آنلاین در دوران پس از کرونا

با توجه به شرایطی که در کشورمان و همینطور در دنیا می‌بینیم، به احتمال زیاد مدارس حتی بعد از کرونا هم از ابزارهای آنلاین، استفاده خواهند کرد. اگرچه فاصله طبقاتی و شکاف دیجیتالی نگرانی بسیار مهمی است اما در این مدت، دانش‌آموزان زیادی به موبایل، تبلت و اینترنت دسترسی پیدا کرده‌اند. بعد از کرونا، معلم‌های بسیاری که استفاده از ابزارهای آموزشی آنلاین را دوست دارند، همین روند را ادامه خواهند داد. و حالا که دانش‌آموزها تجربه کار با این برنامه‌ها را به دست آورده‌اند و امکاناتش را نیز در اختیار دارند، معلم‌ها راه ساده‌تری برای استفاده از آنها خواهند داشت.

[/cz_title][vc_row_inner][vc_column_inner][cz_title id=”cz_38230″]

۲- آموزش آنلاین مدارس در دوران پس از کرونا

به نظرتان مدارس بعد از دوران کرونا همچنان به سمت آموزش خانگی و آموزش مجازی حرکت می‌کنند؟ پیشبینی این کار کمی سخت است. با اینکه خانواده‌های زیادی به یادگیری آنلاین عادت کرده‌اند اما این رویکرد دارای نقطه ضعف قابل توجهی است. آن هم اینکه در این شرایط، خانواده‌ها باید نقش ناظر سالن و معلم را ایفا کنند. تعداد کمی از خانواده‌ها با توجه به برنامه‌های کاری و دیگر مسئولیت‌های خودشان، می‌خواهند یا می‌توانند به چنین کاری بپردازند. علاوه بر این، تحقیقات زیادی نشان داد که یادگیری دانش‌آموزان در محیط‌های کاملاً مجازی، کاهش پیدا می‌کند. آموزش حضوری توسط معلم مزایای زیادی دارد و به سادگی قابل جایگزینی نیست. متخصصان و مشاوران آموزشی و تربیتی زیادی باور دارند که آموزش مجازی و استفاده از برنامه‌های آموزشی آنلاین، به جای جایگزینی برای آموزش حضوری، می‌تواند مکمل‌ مفیدی برای آن باشند. استفاده از برنامه‌های آموزشی، به معلم‌ها این توانایی را می‌دهد تمرکز بیشتری روی جذب دانش‌آموزان و راهنمایی آنها داشته باشند.

[/cz_title][/vc_column_inner][/vc_row_inner][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column][cz_title id=”cz_26747″]

۳- فعالیت‌های فوق‌برنامه مدارس بعد از دوران کرونا

در دوران کرونا، در سرتاسر دنیا، مربیان هنر کم و بیش با چالش یکسانی مواجه شده‌اند. چگونه در دوران یادگیری مجازی یا فاصله‌گذاری فیزیکی، مواردی را که در آموزش هنر مهم است، حفظ کنند؟ موضوع‌هایی مانند خلاقیت، یادگیری اجتماعی-عاطفی و پرورش قدرت تخیل. به نظر می رسد با کمی خلاقیت و استفاده از فناوری، هر چیزی شدنی باشد. با باز شدن مدارس، شرایط تغییر چندانی نمی‌کند؛ مقررات مدرسه از دانش‌آموزان می‌خواهد که حداقل ۱.۵ متر از هم فاصله داشته باشند. در چنین شرایطی چگونه می‌توانند نمایش مناسبی اجرا کنند؟ به نظر می‌رسد کلاس‌های هنری چاره‌ای جز خلاق‌تر شدن نداشته باشند! معلم قدیمی یکی از دبیرستان‌های آمریکا، راهکاری برای این مسئله پیدا کرده است: دانش‌آموزان ابتدا چند ماه در حیاط تمرین و سپس دیالوگ‌های‌شان را ضبط کردند. این دیالوگ‌ها روی تصاویری از یک نسخه گرافیکی نمایشنامه قرار گرفتند تا یک فیلم انیمیشن ساخته شود. معلم‌های قدیمی تئاتر می‌داند کارهایی که در طول تمرین‌ها انجام می‌شود مانند فرو رفتن در نقش شخصیت‌ها، گفت‌وگوهای مختلف در مورد هدف و لحن نمایشنامه‌نویس، به جای اجرای اثر، بیشتر برای یادگیری دانش‌آموزان اهمیت دارد. چنین راهکارهایی می‌تواند این آموزش‌ها را فراهم کند، آن هم در حالی که فاصله اجتماعی را از بین نمی‌برد.

[/cz_title][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column][cz_title id=”cz_76106″]

۴- توجه بیشتر به وضعیت بهداشت در مدارس بعد از دوران کرونا

با توجه به اهمیت جلوگیری از شیوع دوباره کرونا، به نظر می‌رسد توجه به بهداشت بیش از گذشته، در اولویت مدارس خواهد بود.هیچ کس دقیقاً نمی‌داند وضعیت کرونا در ماه‌های آینده چگونه خواهد شد. به همین جهت همگی باید هوشیار و گوش به زنگ باشیم. اقدامات اولیه مانند ماسک زدن، شست‌وشو و ضدعفونی کردن دست‌ها، موثر هستند اما هزینه‌های زیادی نیز دارند. به همین جهت، پس از دهه‌ها کمبود بودجه مدارس، مسولان مدرسه با فشار فوری بیشتری جهت تأمین موارد بهداشتی لازم برای دانش‌آموزان مواجه خواهند شد.

[/cz_title][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column][cz_gap][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column width=”1/3″][cz_title id=”cz_51057″]

حضور پرستار در مدرسه

در کشورهایی مانند آمریکا، در هر مدرسه یک پرستار قرار می‌دهند. پرستاران مدرسه هیچ وقت برای یک مدرسه معمولی ضروری نبوده‌اند. با این حال در شرایط بعد از دوران کرونا و باز شدن مدارس، پرستارهای مستقر در مدارس می‌توانند دانش‌آموزان را برای کرونا غربالگری کنند و در صورت نیاز، دانش‌آموزان مشکوک به کرونا را به اتاق‌های ایزوله هدایت کنند و با پدر و مادرشان تماس بگیرند.

[/cz_title][/vc_column][vc_column width=”1/3″][cz_title id=”cz_27010″]

اتاق ایزوله در مدرسه

یکی از آن موارد مهمی که برای مدارس بعد از دوران کرونا احساس می‌شود، ایجاد اتاق ایزوله است. اتاقی که دانش‌آموزان مشکوک به کرونا، دور از بقیه در آنجا می‌مانند تا پدر و مادرشان برسند و برای معاینه دقیق‌تر به بیمارستان یا مطب دکتر بروند. پرستاران مدرسه، اتاق‌های ایزوله را مدیریت می‌کنند. این اتاق‌ها برای جلوگیری از انتقال ویروس بسیار مهم است.

[/cz_title][/vc_column][vc_column width=”1/3″][cz_title id=”cz_34123″]

پاکسازی هوا

زیرساخت‌های مدرسه برای حفظ سلامت دانش‌آموزان و کارکنان نقش مهمی ایفا می‌کند. تهویه مناسب همیشه در مدارس مهم بوده اما برای مبارزه با کووید-۱۹ اهمیت بیشتری نیز پیدا کرده است. به همین جهت احتمالاً مدارس، در کنار رعایت سایر مسائل بهداشتی لازم، توجه بیشتری به راه‌اندازی سیستم تهویه هوای مناسب در ساختمان خودشان خواهند داشت.

[/cz_title][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column][cz_gap][cz_title id=”cz_104094″]

۵- وضعیت مراکز آموزشی بعد از دوران کرونا

مدارس دولتی با توجه به بوجه‌های دریافتی از سمت دولت، در دوران کرونا، با مسائل مالی چندانی روبرو نبوده‌اند. این در حالی است که بسیاری از مدارس دولتی تلاش زیادی برای ارتقای سطح کیفی آموزش از راه دور انجام نمی‌دهد. در صورتی هم که بخواهند در این زمینه قدمی بردارند، معمولاً با کمبود منابع مالی و انسانی روبرو هستند.از طرف دیگر، از آنجایی که مدارس خصوصی هیچ بودجه‌ای از دولت دریافت نمی‌کنند و هزینه‌های خودشان را تنها از طریق بخش خصوصی تأمین می‌کنند، در دوران کرونا با مشکلات زیادی روبرو شده‌اند. تا جایی که بسیاری از مدارس و مراکز آموزشی خصوصی در این مدت، به دلیل شرایط مالی، تعطیل شده‌اند. در دوران قرنطینه، خانواده‌های بسیاری از طبقه متوسط که فرزندان‌شان در مدارس خصوصی تحصیل می‌کردند، از بحران اقتصادی کووید-۱۹ به شدت آسیب دیده‌اند و امکان دارد در سال‌های بعد تصمیم بگیرند فرزندان‌شان را به مدارس دولتی بفرستند. به همین جهت به احتمال زیاد، بعد از دوران کرونا هم، شاهد افزایش شدید تعطیلی مدارس بخش خصوصی خواهیم بود.

[/cz_title][cz_gap][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column][cz_title id=”cz_51797″]

سخن پایانی

تا مدت‌ها بعد از هر بحرانی، درست مثل اینکه هنوز در مه غلیظ باشیم، تغییرات به شکل کامل و مشخص دیده نمی‌شوند. خیلی سخت است که پیش‌بینی دقیقی داشته باشیم که هزاران هزار دانش‌آموز و معلم در ماه‌ها و سال‌های آینده چگونه عمل می‌کنند.با این حال، فکر کردن درباره چیزی که ممکن است در انتظارمان باشد، مفید است. به همین جهت، در این مقاله از ۵ تغییری گفتیم که به احتمال زیاد در انتظار مدارس خواهد بود. به این ترتیب می‌توانیم آمادگی بیشتری داشته باشیم و حداقل بدانیم در آینده با چه مواردی سر و کار خواهیم داشت.

[/cz_title][cz_gap][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column][cz_title id=”cz_93424″]منابع

How will COVID-19 change our schools in the long run?

The COVID-19 pandemic has changed education forever. This is how

How the Pandemic Will Change the Future of Schools[/cz_title][/vc_column][/vc_row]

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد.