ایران‌ گردی

به بهانه روز دانش‌آموز به مدت یک هفته به هدف آشنا کردن دانش‌آموزان با فرهنگ و آداب و رسوم اقوام مختلف میهن عزیزشان  در هر روز به یکی از استان‌های ایران سفر کردیم. ابتدا به سیستان و بلوچستان سفر کرده و با هنردست زنان این خطه آشنا شدیم؛ لباس‌های خوشرنگ و آینه دوزی و سوزندوزی شده چیشان و گلیم‌های دستبافت . همراه با شنیدن موسیقی سنتی این شهر ادویه‌جات این شهر را کمی تست کردیم و از خرمای آن چشیدیم و با تمساح گاندوی این شهر آشنا شدیم.

InShot_20221113_194012619

 

سپس به گیلان سفر کردیم و در فضایی مملو از سرودهای شاد گیلکی ، به تماشای دامن‌های چیندار و رنگارنگ زنان و مدل لباس‌های مردان گیلک نشستیم. با صنایع دستیشان از جمله حصیربافی آشنا شدیم و با محصولات ارزشمند این‌ شهر از جمله برنج و زیتون آشنا شدیم و با چشیدن طعم بینظیر میرزاقاسمی خود را در گیلان تصور کردیم. در کلاس موسیقی به آواهای زیبای این شهر گوش فرا دادیم  و همراه آن پایکوبی کردیم و در آخر تمام مشاهدات و تصوراتمان از این‌ شهر پر باران و پر برکت را در کلاس پالت به تصویر کشیدیم . 

در سفر به کردستان با شنیدن سرودهای زیبای کردی خود را در این شهر تصور کردیم ، لباس‌های زیبای زنان و مردان کرد را تماشا کردیم  و سکه دوزی و زیورآلات جذاب زنانش را؛ با مردمان غیور این خطه آشنا شدیم و در آخر در کلاس کوزه‌گری با گل برای خود یک کلاو(کلاه سنتی کردی) زیبا ساختیم. 

سفر بعدیمان به اصفهان بود، شهر رنگ و هنر. در این روز با مس ، مینا کاری و سفره‌های قلمکار این شهر آشنا شدیم، با گز و پولکی اصفهان دهانمان شیرین شد.  در کلاس نمایش خلاق با لهجه شیرین اصفهانی صحبت کردیم و در کلاس هنر طرح میناکاری ساده خود را ساختیم.

و سفر پایانی‌مان به استان زیبای خوزستان بود، در این سفر با اعراب خونگرم و میهمان‌نواز این خطه آشنا شدیم و دشتاشه مردان و چادر عربی و پوشیه‌ی(روبندهزنانشانبه خلیج همیشه فارس سفر کردیم و در پایان در کلاس موسیقی به همراه موسیقی محلی جنوبی شادی و پایکوبی کردیم.