بازی برای کاهش استرس در کودکان

بازی-برای-کاهش-استرس-در-کودکان-سربرگ

تیم آموزشی و روانشناختی افرادخت در این مقاله قصد دارد که بازی برای کاهش استرس در کودکان را تحلیل نماید. در این مقاله تعدادی از بازی هایی که تاثیر در کاهش استرس داد را نام برده و توضیح می دهیم و تاثیرات آن را در روان کودک بررسی می‌شود. کودکان باتوجه به اتفاقات و شرایطی که تجربه می‌کنند و عدم تکامل روانشان و نداشتن دانش و توانمندی کافی در حل مسئله ممکن است که درگیر استرس و اضطراب شوند. برای حل این موضوع می‌توان به بازی های زیادی اشاره نمود.

چیدن پازل بازی برای کاهش استرس در کودکان

پازل یکی دیگر از اسباب بازی های ضد استرس است که در طرح و شکل‌های متنوعی وجود دارد. کودکان به کمک پازل‌ها ساعت سرگرم می‌شوند و می‌توانند به دور از استرس آن را در کنار هم قرار بدهند و به طرح اصلی برسند.

دومینو بازی آرامش اعصاب و کاهش استرس در کودکان

دومینو به‌عنوان یکی از اسباب‌ بازی‌ های ضد استرس برای کودکان و بزرگ‌سالان شناخته می‌شود. اگرچه تعداد قطعات دومینو زیاد است اما یادگیری آن آسان است و می‌تواند کودکانتان را ساعت‌ها سرگرم کند. کودکان به کمک دومینو می‌توانند سازه‌های خلاقانه‌ای را درست کنند؛ هر بار که کودکانتان شکست می‌خورند سعی می‌کنند دوباره از نو آن را بسازند تا به موفقیت برسند.

کاهش استرس و تقویت تفکر استراتژیک از مهم‌ترین مزیت‌های دومینو هستند که این بازی را تبدیل به یک بازی مفید برای کودکان کرده است.

بازی دومینو یکی از بازی های مفید برای کودکان است. این بازی به تقویت خلاقیت و کاهش استرس کودکان می انجامد. ساختن و فروریختن بلوک های چیده شده و نامتناهی بودن این بازی به کاهش استرس و برداشته شدن فشار از روی دوش کودک می انجامد.

یکی از مواردی که همیشه در بازی باعث هیجان می شود و بازی را برای کودکان جذاب می کند بردن و باختن در بازی است. البته که هر هیجانی در پی خود اندکی استرس و اضطراب به همراه می آورد. بنابراین وجود بازی هایی همچون دومینو که در آن برد و باخت خالی از اهمیت است گاهی برای کودکان مورد نیاز است. همچنین مدت زمانی که کودک باید با تفکر استراتژیک به چیدمان و نشستن بلوک ها از پی هم می اندیشد و زمان خود را صرف گذاشتن تک تک بلوک ها در نظمی خاص می کند به تخلیه و دفع استرس کمک می کند.

 

                     بیشتر بخوانید: ۵ ایده بازی با وسایل ساده در خانه

 

بازی فیجت ‌برای کاهش استرس در کودکان

شما می‌توانید فیجت‌های ضد استرس را برای کودکان خود تهیه کنید؛ این فیجت‌ها انواع مختلفی دارند؛ از اسپینر گرفته تا توپ و پاپیت فیجت ضد استرس! شاید نام آن را نشنیده باشید اما حداقل یک ‌بار این اسباب‌بازی‌ هیجان‌انگیز را در دست کودکان یا پشت ویترین مغاز‌ه‌ها دیده‌اید. معمولا اسپینر به‌عنوان یکی از اسباب بازی های ضد استرس به فروش می‌رسد. شما می‌توانید این فیجت‌ها را برای کودکان خود تهیه کنید تا در کنار بازی، استرس و اضطرابشان کاهش پیدا کند.

 

شمع بازی یک بازی ساده برای تمرین تنفس و کاهش اضطراب کودکان

شمع بازی ممکن است ساده به نظر برسد اما این بازی  برای کاهش اضطراب کودک بسیار مفید است. بازی به این شکل انجام می‌شود که شما از کودک می‌خواهید شمعی را که شما روشن کرده‌اید را با فوت کردن خاموش کند. بعد از انجام این فعالیت دوباره شمع را روشن کنید و در فاصله‌ بیشتری نسبت به بار اول قرار دهید و از کودک بخواهید با فوت کردن شمع را خاموش کند. در چند مرحله شمع را دورتر و دوتر کنید. البته مراقب باشید شمع در محدوده‌ای باشد که کودک بتواند آن را با فوت کردن خاموش کند و دچار احساس ناکامی نشود. کودک هربار باید برای خاموش کردن شمع نفس عمیق‌تری بکشد. شاید او متوجه نشود با این کار چه کمکی به کاهش اضطراب خود کرده است ولی در واقع او در حال انجام تکنیک‌های تنفس عمیق است که تاثیر چشم‌گیری در کاهش اضطراب دارد.

نفس نفس زدن و تپش قلب یکی از علائم اضطراب در کودکان است. در این مواقع کودک باید نفس عمیق بکشد تا شرایط عادی را تجربه کند. تکنیک تنفس عمیق یک تکنیک موثر در کاهش اضطراب است. با این تکنیک فرد روی دم و بازدم تمرکز کرده و اضطرابش ناخودآگاه کاهش پیدا می‌کند. رسیدن اکسیژن بیشتر به بدن نیز در ایجاد احساس آرامش موثر است. به وسیله بازی شمع بازی شما با یک بازی ساده این تکنیک کاهش اضطراب را با کودک خود تمرین می‌کنید. این بازی برای کاهش اضطراب کودکان بسیار مفید است.

بازی هنرمندانه تزیین دیوار برای کاهش استرس در کودکان

درگیرشدن ذهن به یک فعالیت می‌تواند اضطراب را به راحتی از کودک دور کند.  برای انجام این بازی برای کاهش اضطراب کودک، چند مجله که تصاویری در آن‌ها وجود دارد را انتخاب کنید یا تصاویری را که کودک دوست دارد پرینت کنید و با یک قیچی در اختیار او قرار دهید. به او آموزش دهید که چگونه اطراف تصاویر را قیچی کند. سپس از او بخواهید تصاویر بریده شده را روی دیوار بچسباند. این فعالیت در عین اینکه کودک را به صورت فیزیکی درگیر می‌کند باعث می‌شود ذهن کودک نیز از عوامل اضطراب‌زا فاصله گرفته و بر روی انتخاب، قیچی کردن و چسباندن تصاویر متمرکز شود.

برای جذاب‌تر شدن این بازی کاهش اضطراب کودک می‌توانید از کودکان بخواهید با تصاویری که انتخاب می‌کنند و بر روی دیوار می‌چسبانند یک داستان بسازند. این بازی با وجود سادگی در کم کردن احساس اضطراب در کودکان مفید است زیرا به‌طور کلی فعالیت‌های هنری نقش موثری در کاهش اضطراب کودکان دارند.

 

              بیشتر بخوانید: انواع بازی با توپ در منزل برای کودکان

 

لگو بهترین بازی برای کاهش استرس در کودکان

لگو تنها یک اسباب‌بازی برای کودکان نیست بلکه بعضی‌ از لگو‌ها برای بزرگسالان هم مناسب است. کودکان شما می‌توانند به کمک لگو‌ها سازه‌های کوچک و بزرگی را بسازند و هر بار آن را خراب کنند و اسباب‌بازی جدید خود را خلق کنند. کاهش استرس و اضطراب، بهبود قوه تخیل و افزایش اعتماد به نفس و تقویت انگشت‌های دست از مهم‌ترین مزایای این بازی هیجان‌انگیز است.

 

گِل‌بازی بازی برای کاهش اضطراب کودکان

  تقریبا همه ما در کودکی یک بار گل بازی را امتحان کردیم. اگر شما هم تجربه گِل بازی داشته باشید حتماً تایید می‌کنید که حرکت دست در گِل چقدر باعث ایجاد آرامش و کاهش اضطراب و استرس می‌شود. درواقع این بازی برای کاهش اضطراب کودکان عالی است. چند بسته خاک رس از اسباب‌بازی فروشی تهیه کنید. یک سطح مناسب برای بازی کودک انتخاب کنید. آب را به مقدار مناسب با خاک مخلوط کنید تا یک خمیر سفت به دست بیاید. بهتر است خودتان هم در این بازی با کودک همراه باشید. از کودک بخواهید با گِل چیزهای مختلف بسازد. در پایان بازی می‌توانید چند تا از دست‌ساخته‌های کودک را در معرض نور خورشید قرار دهید یا در فِر بگذارید تا خشک شوند و به عنوان کاردستی در اتاق کودک قرار دهید.

به‌صورت کلی اسباب‌بازی‌ها می‌توانند نقش فوق‌العاده‌ای در کاهش اضطراب کودکان داشته باشند.

اگر برای انجام گِل‌بازی در منزل محدودیت دارید می‌توانید از خمیر اسلایم استفاده کنید. خمیر اسلایم هم یکی بازی‌های پرطرفدار برای کودکان است. این بازی به دلیل ماهیت خلاقانه و بدون قانون خود تاثیر فوق‌العاده‌ای در کاهش استرس و اضطراب در کودکان دارد.

قلاب‌های ماهیگیری آهنربایی بازی  برای کاهش استرس در کودکان

این اسباب بازی به گونه‌ای طراحی شده است که از طریق یک قلاب ماهیگیری که جنس آن آهنربایی است؛ ماهی‌هایی که چنین جنسی دارند و یا دردهان آنها آهن تعبیه شده است را به خود جذب می‌کند. این بازی علاوه بر طراحی جذاب و رنگارنگی که دارد، کودکان را برای مدتی سرگرم کرده و در کاهش استرس آن‌ها تأثیر گذار است.

خمیر اسلایم بازی برای کاهش استرس در کودکان

خمیر اسلایم (خمیر جادویی) با رنگ‌ها و شکل‌های متنوعی روانه بازار شده است. تابه‌حال به ذوق کودکان در زمان خرید اسلایم توجه کرده‌اید؟ اسلایم یک بازی جذاب و هیجان‌انگیز برای کودکان است. از مهم‌ترین مزیت‌های آن می‌توانیم به افزایش خلاقیت کودکان و کاهش استرس آنها اشاره کنیم! کودک شما با فشردن اسلایم استرس را از خود دور و آرامش را مهمان خانه شما می‌کند.

بازی در فضای بازی برای کاهش استرس در کودکان

تمام بازی هایی که می توان در فضای باز انجام داد مستقیماً و آرامش روانی کودک تاثیر خواهند داشت.  مثلاً تصور کنید یک تفنگ آب پاش برای کودکتان بخرید و او در فصل گرم تابستان در فضای باز با دوستان خود بازی کند. سنین کودکی زندگی شادی خواهد داشت و احتمال خیلی کمی برای تجربه استرس و اضطراب وجود دارد.  قرار گرفتن در فضای باز و در دل طبیعت به خودی خود می تواند حس استرس را از هر کسی چه کودک و بزرگسال دور کند.  به همین دلیل اگر کودکی دارید که علائم اضطراب و استرس را نشان می دهد بهتر است او را برای بازی به فضای باز  ببرید.

 

        بیشتر بخوانید: ۹ بازی قدیمی ایرانی

 

بازی های فانتزی و تخیلی برای کاهش استرس در کودکان

فانتزی و تخیل این امکان را به کودک می دهد که دنیایی بسازد که پادشاه آن است.  دنیایی که تمام تصمیم ‌ها، اتفاقات، افکار، تماما تحت کنترل کودک قرار دارد. شاید به همین دلیل است که اسباب بازی های فانتزی و کارتونی می تواند روحیه ی کودکان را به شدت تحت تاثیر قرار دهد و آن ها را شاد نگه دارد. مثلا فرفره های انفجاری نوعی بازی فانتزی با تخیل قهرمانی هستند.

تصویرسازی بصری بازی برای کاهش استرس در کودکان

تصویر سازی راهی است که کودکان می توانند تصاویر و افکار مثبت و آرامش بخش را در ذهن خود ایجاد کنند که با این کار می توان از افکار ناراحت کننده جلوگیری کرد. برای این کار به فرزند خود کمک کنید یک مکان مورد علاقه، یک نقطه آرامش در زمان، یا یک خاطره شاد خاص را به خاطر بیاورد. سپس کودک چشمان خود را می بندد و تصور می کند که در آن مکان مورد علاقه هست.

سایر مقالات افرادخت

پیمایش به بالا