آموزش مهارت های زندگی به کودکان

آموزش-مهارت-های-زندگی-به-کودکان-سربرگ

آموش مهارت های زندگی به کودکان نام این مقاله از افرادخت می باشد. تیم روانشناسی و آموزشی افرادخت در این مقاله به طور تخصصی به اهمیت مهارت های زندگی و آموزش آن پرداخته است. در این مقاله به چندین مهارت بسیار مهم اشاره شده است. این مهارت ها اگر در دوران کودکی به فرزندان آموزش داده شود به شدت در زندگی اینده آن ها تاثیر مثبتب دارد. زیرا به عادت های مفید آن ها تبدیل می شود و در شرایط بحرانی در زندگی به حل مسئله ی بهتر در سنین بزرگسالی منجر می شود. همچنین این آموزه های زندگی به سبک زندگی سالم تبدیل می شود. به همین علت درصد خطا در مواجهه با شرایط جدید کاهش می یابد.

آموزش مهارت تصمیم گیری به کودکان

در این مهارت افراد می آموزند که تصمیم گیری و اهمیت و مراحل آن چیست و متوجه می شوند موفقیت در زندگی در گروی تصمیم درست و به موقع است. توانایی خوب تصمیم گرفتن ، یکی از مهارت های زندگی و جزئی از مراحل حل مسئله است که هر کودکی باید از سنین خردسالی آن را یاد بگیرد.

با تصمیمات مقدماتی مثل بستنی شکلاتی یا وانیلی ، جوراب آبی یا سفید و قطار بازی یا ماشین بازی شروع کنید .همچنین ، هنگامی که بچه ها به سن دبستان می رسند می توانند درباره پاداش تصمیمات خوب و پیامدهای تصمیمات بد یاد بگیرند.

در مراحل مختلف تصمیم گیری همراه کودک باشید . به او کمک کنید گزینه ها را ارزیابی کرده و جوانب مثبت و منفی هر کدام از آن ها را در نظر بگیرد ، سپس اجازه دهید که تصمیم نهایی را گرفته و با پیامدهای آن آشنا شود.

آموزش مهارت حل مساله به کودکان

این مهارت عبارت است از تعریف دقیق مشکلی که فرد با آن روبرو است، شناسایی و بررسی راه حل های موجود و برگزیدن و اجرای راه حل مناسب و ارزیابی فرایند حل مساله؛ به طوری که با انتخاب راه حلی با بیشترین منفعت و کمترین ضرر مادی و معنی از راه های غیرسالم برای حل مشکلات خویش استفاده نکند و بر مشکلاتش نیافزاید.

آموزش مهارت تفکر خلاق به کودکان

تولید اندیشه و نوعی دیگر دیدن است. فرد در مواجهه با مشکلات در حال کشف راه حال های نو و بدیع است که کمتر کسی به آن توجه کرده است. در این مهارت افراد فرا می گیرند که با شیوه های متفاوت بیندیشند و از تجربه های متعارف و معمولی خود فراتر روند و راه حل هایی را خلق کنند که خاص و ویژه خودشان است.

آموزش مهارت تفکر نقاد به کودکان

این مهارت عبارت است از توانایی تحلیل عینی اطلاعات موجود با توجه به تجارب شخصی و بررسی صحت یا سقم چیزی با دلیل و مدرک و استدلال و سپس پذیرفتن یا رد کردن آن.

آموزش مهارت و توانایی برقرار کردن ارتباط موثر به کودکان

این مهارت به معنای ابراز احساسات، نیازها و نقطه نظرهای فردی با گوش دادن فعالانه به مخاطب و ایجاد بیشترین رضایت با کمترین تنش و کشمکش است.

آموزش مهارت سلامت و بهداشت به کودکان

هیچ وقت آموزش مسائل بهداشتی به کودکان زود نیست . والدین در میان زندگی شلوغ خود به فرزندان خود می گویند که دوش بگیرند ، دندان هایشان را مسواک بزنند ، دست هایشان را بشویند، لباس زیرشان را عوض کنند. اما هیچ وقت دلیل این دستورات را برای فرزندان خود توضیح نمی دهند .

مهم است که برای فرزندان خود توضیح دهید چرا بهداشت ، بخشی مهم از زندگی روزانه آن ها است . به محض اینکه آن ها یادگیری این مهارت ها را شروع می کنند یک جدول تنظیم کنید که در آن همه تکالیف بهداشتی وجود داشته باشد تا کودک آن را دائماً بررسی کرده و بداند باید چه کارهایی باید انجام دهد.

وقتی این عادت های سالم با گذشت زمان ایجاد شد جدول را کنار بگذارید تا کودک مجبور شود به صورت ذهنی این تکالیف را در طول روز به یاد بیاورد .

آموزش مهارت مدیریت زمان به کودکان

همه والدین می دانند که مدیریت زمان چقدر در امورات خانواده مهم است اما یادگیری این مهارت برای کودکان نیز اهمیت زیادی دارد . این مهارت نه تنها به کودکان کمک می کند که زمان را ارزیابی کرده ، روی یک تکلیف بمانند و کارهای شما را آسان تر کند ، بلکه کمک می کند که بر زمان تسلط پیدا کرده و بنابراین بتوانند همه چیز از بیدار شدن به موقع از خواب تا تمام کردن به موقع کارها را انجام دهند .

آموزش مهارت تهیه غذا به کودکان

حتی کوچک ترین کودکان هم می توانند یاد بگیرند که چگونه یک وعده غذایی را در آشپزخانه تهیه کنند . ما در مورد یک شام پنج مرحله ای صحبت نمی کنیم اما می توان به کودکان پیش دبستانی آموزش داد که ساندویچ درست کنند و به بچه های دبستانی یاد داد که چگونه از مایکروفر استفاده کنند و نوجوانان نیز وقتی والدینشان آشپزی می کنند می توانند دستیار سرآشپز باشند .

همانطور که فرزندان شما در آشپزخانه اعتماد به نفس بیشتری پیدا می کنند می توانند مهارت های زندگی دیگری را نیز یاد بگیرند از جمله اینکه یاد بگیرند چگونه ناهار خود را تهیه کرده ، تغذیه سالم انتخاب کنند و یک غذای ساده را با نظارت والدینشان بر روی اجاق گاز بپزند .

آموزش مهارت ایجاد و حفظ روابط بین فردی به کودکان

مهارتی است برای تعامل مثبت با افراد به خصوص اعضای خانواده در زندگی روزمره، شناسایی مرز روابط با دیگران و ایجاد روابط صمیمانه متعهدانه.

آموزش مهارت خودآگاهی به کودکان

خودآگاهی به معنی توانایی فرد در شناخت خود و نیز شناسایی خواسته ها، نیازها و احساسات و نقاط ضعف و قدرت است. در این مهارت فرد می آموزد که چه شرایط یا موقعیت هایی برای او عذاب آور هستند.

آموزش مهارت همدلی به کودکان

در این مهارت فرد می آموزد که چگونه احساسات افراد دیگر را تحت شرایط مختلف درک کند، تفاوت های فردی را بپذیرد و با پیش داوری و قضاوت با دیگران برخورد نکند.

آموزش مهارت های مقابله با هیجان ها به کودکان

شناخت هیجان هایی از قبیل شادی و ترس و حسادت و غم و… و تاثیر آنها بر رفتار خود و دیگران و فراگیری نحوه اداره آنها و واکنش مناسب در برابر آنها.

آموزش مهارت مقابله با استرس به کودکان

در این مهارت فرد می آموزد که چگونه با فشارها و نقش های ناشی از زندگی و همچنین استرس های دیگر مقابله یا آنها را مدیریت کند تا باعث فرسودگی روانی و جسمانی اش نشود.

آموزش مهارت مدیریت پول به کودکان

ما به کودکان شمارش و ریاضیات پایه را یاد می دهیم . در صورتی که می توانیم از این آموزش ها درس های بیشتری ایجاد کرده و آن ها را به مهارت های زندگی تبدیل کنیم تا بتوانند اکنون از آن ها استفاده کنند . مدیریت پول ، چیزی است که بزرگسالان با آن مشکل دارند . به همین دلیل اکنون زمان مناسب  آموزش در مورد پول ، اهمیت و نحوه مدیریت آن است تا به این ترتیب کودک برای کسب درآمد در بزرگسالی آمادگی بهتری داشته باشد .

به فرزند خود مدیریت مالی موثر را آموزش دهید تا یاد بگیرد چگونه پس انداز کند ، عاقلانه خرج کند ، تغییر ایجاد کند و بداند نوشتن چک یا استفاده از کارت اعتباری ، رایگان نیست .

آموزش مهارت ها و اصول دفاع از خود به کودکان

این امر بدیهی است که در دنیای امروز، ایمنی از اهمیت بالایی برخوردار است و توسعه دفاع شخصی نه تنها باعث می ‌شود کودک احساس استقلال بیشتری کند، بلکه اعتماد به نفسش هم بیشتر می‌ شود.

آموزش  مهارت های انجام کار های خود به کودکان

باید با این واقعیت روبرو شویم وقتی بچه ‌های ما بزرگ می ‌شوند، به احتمال زیاد برای ادامه تحصیل یا حرفه خود از خانه خارج می ‌شوند.

بر اساس یافته های رشته روانشناسی کودکان اگر امروز مسئولیت‌ پذیری و مهارت‌ های زندگی روزمره به آنها یاد داده نشود، در آینده برای آنها مشکلاتی به وجود خواهد آمد.

بیشتر والدین همه کارهای فرزندانشان را انجام می ‌دهند تا کودک درگیر هیچ کاری نشود و نباید اینگونه باشد. یادتان باشد در این مسیر از تشویق کردن بچه ها دریغ نکنید. این اصلی است که در جلسات مشاوره کودک و نوجوان تاکید زیادی روی آن می شود.

آموزش اهمیت حفظ محیط زیست به کودکان

این از کاربردی ترین آموزش‌ مهارت ‌های زندگی به کودکان و حتی نوجوانان است، چون محیط زیست سرمایه ملی هز جامعه می باشد که حفظ آن را باید به بچه ها آموزش دهیم.

القای اهمیت محیط زیست در سنین پایین به کودک شما می ‌آموزد که نسبت به کره زمین محبت بیشتری داشته باشد. به کودک خود بیاموزید که چرا با ایجاد تغییراتی در سبک زندگی کودکان، حفظ محیط زیست ضروری است.

آنها را وادار کنید تا هر کاری که انجام می‌ دهند نشان دهنده این باشد که دوستدار محیط زیست هستند.

همچنین می ‌توانید آنها را وادار به انجام فعالیت ‌های زیست محیطی مانند باغبانی و جمع ‌آوری زباله برای ریختن در سطل زباله کنید.  اگر حیاط دارید بخشی از حیاط را به آنها بدهید تا هرچه دوست دارند در آن بکارند.

نحوه تعامل با مردم از آموزش مهارت های زندگی به کودکان با بازی

همه ما در مورد خطر غریبه به کودکان آموزش داده ‌ایم اما هر بزرگسالی که با او مواجه می‌ شوند غریبه نیست و این موضوع در مورد همه صدق نمی ‌کند.

در عوض، به فرزندان خود یاد دهید دقیقا همان کاری را انجام دهند که بزرگسالان انجام می دهند. به آنها بیاموزید که بین غریبه های خوب و غریبه های بد تفاوت قائل شوند

نحوه تعامل با غریبه های خوب را به آنها بیاموزید اما اگر این کار را درست انجام ندادند به هیچ وجه اقدام به سرزنش و تحقیر کردن بچه ها نکنید.

 

خودآگاهی

خودآگاهی به معنی توانایی فرد در شناخت خود و نیز شناسایی خواسته ها، نیازها و احساسات و نقاط ضعف و قدرت است. در این مهارت فرد می آموزد که چه شرایط یا موقعیت هایی برای او عذاب آور هستند.

 

اگر مهارت آموزی جدی گرفته نشود

در دوره کودکی، تعارض ها و کشمکش ها به دلیل عدم بلوغ رشد روانی- شناختی جلوه چندانی ندارد، اما با افزایش سن و هنگام مواجهه با دشواری های ویژه سنین نوجوانی و جوانی، کشمکش های درونی و بیرونی همزمان با رشد جسمانی و روانی انتظار جامعه و خانواده از فرد نوجوان و جوان افزایش می یابد به طوری که می پذیرند به دلیل زندگی اجتماعی، بخشی از تمایلات خود را محدود یا جهت دهی کنند و در چارچوب هنجارهای اجتماعی و گروهی قرار گیرند.

 

در این راستا نوجوانان و جوانانی که شیوه های صحیح رفتار هیجانی و مهارت های لازم را برای تطبیق خود با خانواده و جامعه نیاموخته باشند و ظرفیت های روان شناختی آنها ارتقا نیافته باشد با آسیب های جدی و متعددی روبرو خواهندشد که عواقب آن هم دامنگیر خودشان می شود و هم دیگران و در صورتی که رفتارهای ضداجتماعی در آنها شکل گیرد و از خود واکنش های منفی بروز دهند یا توان مدیریت این واکنش های منفی را نداشته باشند، باعث آسیب های روان شناختی در شخص و کژروی ها و ناهنجاری هایی در اجتماع خواهدشد.

 

بنابراین اگر در زمان کودکی برای آموزش مهارت های زندگی انرژی  گذاشته نشد، باید خانواده و مدرسه به خصوص در زمان نوجوانی و بلوغ، برای آموزش این مهارت ها و افزایش ظرفیت روان شناختی نوجوان تلاش کنند چون بعداز ۱۸ سالگی که شخصیت فرد و هوش هیجانی اش تقریبا به وضعیت ثبات نسبی رسید، ایجاد و شکل دهی رفتار، مشکل تر و زمان بر خواهدشد. البته حتی اگر دوره نوجوانی هم از دست برود، آموزش در دوران جوانی زمان سربازی یا دانشگاه باید انجام شود.

فواید بسیار زیاد این آموزش به فرد و جامعه بر می گردد، بنابراین آموزش مهارت های زندگی باید به طور مستمر در طول زندگی برای نهادینه کردن دانش تئوری به صورت تجربه زندگی عملی ادامه داشته باشد.

متاسفانه در خانواده ها، مدارس، دوران سربازی و حتی در دانشگاه و رسانه ها و اجتماع ما آموزش مهارت های زندگی جدی گرفته نمی شود.

در صورتی که با گذراندن واحدها و دروسی که به جز پاس کردن و فراموشی آن بعد امتحان به دلیل وجود نداشتن نیاز کاربردی آن در علم یا اجتماع (مدرسه و دانشگاه)، گذراندن زمان زیادی در امور خدماتی بدون ارتقای شخصیت با آموزش مهارت های زندگی (سربازی)، عدم بررسی کارشناسی مرتب در برنامه های رسانه ای و بی توجهی به یکی از مهم ترین ابعاد آموزش فرهنگی (رسانه) فرصتی برای یادگیری فرزندان این مرز و بوم در این خصوص باقی نمی ماند.

استرس های زندگی می تواند به جای مدیریت شدن، با سوق دادن فرد به سمت رفتارهای پرخطر، بنیان خانواده و اجتماع را به شدت تحت تاثیر قرار دهد.

مدیریت پول

ما به کودکان شمارش و ریاضیات پایه را یاد می دهیم . در صورتی که می توانیم از این آموزش ها درس های بیشتری ایجاد کرده و آن ها را به مهارت های زندگی تبدیل کنیم تا بتوانند اکنون از آن ها استفاده کنند . مدیریت پول ، چیزی است که بزرگسالان با آن مشکل دارند . به همین دلیل اکنون زمان مناسب  آموزش در مورد پول ، اهمیت و نحوه مدیریت آن است تا به این ترتیب کودک برای کسب درآمد در بزرگسالی آمادگی بهتری داشته باشد .

 

به فرزند خود مدیریت مالی موثر را آموزش دهید تا یاد بگیرد چگونه پس انداز کند ، عاقلانه خرج کند ، تغییر ایجاد کند و بداند نوشتن چک یا استفاده از کارت اعتباری ، رایگان نیست .

 

سایر مقالات افرادخت

خانه درباره مارزرواسیونشماره تماس